لازمه صنعتی شدن افزایش توان ماشینسازی در کشورهاست.
کوروش صاحبجمعی
رئیس هیات مدیره
فعالیت در حوزه ساخت داخل یکی از پر چالش ترین بخش های تولیدی در کشوراست .نوسانات شدید بازار مشکلات زیاد در بخش تامین کالا و قطعات و تجهیزات و همچنین واردات ماشین آلات دست دوم با استفاده از تسهیلات بانکی شرایط را برای تولیدکنندگان قطعات و ماشین الات بسیار دشوار نموده است همچنین تورم و رکود بازار در ماه های اخیر روند سرمایه گذاری در حوزه تولید را با چالش های جدی مواجه کرده است.اما با این وجود بخش ماشین سازی و قطعه سازی به دنبال حفظ سهم خود در بازار داخل از سوی دیگر به دنبال توسعه صادرات به کشورهای هدف است.
رشد چشمگیر صنعت ساخت داخل در بخش نساجی و همچنین افزایش شرکت های دانش بنیان در این بخش خبر از توانمندیهای فنی شرکت های تولید کننده ماشین آلات و قطعات داردو امروز بسیاری از شرکت ها ی عضو انجمن صنفی ماشین سازی و قطعه سازی ایران ظرفیت زیادی را برای حضور در بازارهای منطقه و آفریقا دارند. که در صورت حمایت دولت و تسهیل فرایند صادرات اعضای این انجمن قادرند تا کارخانجات مختلف نساجی را در بخشهای رنگرزی و تکمیل و ذوب ریسی و دستگاه تولید ماسک و لوازم پزشکی و همچنین کالای خواب با ماشین آلات و تجهیزات ایرانی راه اندازی نمایند.
علیرضا مهران شریفی
نایب رئیس
اهمیت صنعت ماشینسازی بر هیچ کس پوشیده نیست و لازمه صنعتی شدن افزایش توان ماشینسازی در کشورهاست. دانش فنی ماشینسازی از طریق تحقیق و توسعه بهدست میآید و کمتر سازنده ماشینآلاتی هست که تمایل داشته باشد تکنولوژی روز ماشینآلات خود را به دیگر کشورها منتقل کند و معمولاً تکنولوژیهای قدیمیتر را در قالب ماشینآلات به سایر کشورها صادر میکند که این امر موجب میگردد تا رقابت در سطح تولیدات صورت گیرد و رقابتپذیری کشورهای واردکننده این تکنولوژیها با این تولیدات در بازار با مشکل مواجه خواهد شد. عدم ثبات اقتصادی و دشواری در مقیاسپذیری مانع بزرگی برای شرکتهای ماشینساز در ایران بهشمار میروند و نیازمند تهمیدات و برنامهریزی جهت فائق آمدن بر این موارد است. البته خوشبختانه معاونت علمی پشتیبانی خوبی برای این صنعت بوده و امیدواریم در آینده بتوانیم بیشتر از این به صنعت و اقتصاد کشور کمک کنیم.
امین مفتاحی
دبیر انجمن
در سالهای اخیر تحول بزرگی در حوزه صنعت ساخت در داخل کشور اتفاق افتاده است و این موضوع در حوزه صنعت نساجی، پوشاک و فرش نیز مصداق دارد. سطح فنی تعداد قابل توجهی از شرکتهای ماشین ساز ایرانی تحسین برانگیز است و با توجه به موقعیت سیاسی و فرهنگی که ایران عزیز در منطقه دارد بازارهای غرب آسیا به خوبی پذیرای این محصولات هستند. امروز اقدام فعال وزارت امور خارجه و حمایت همه جانبه نهادهای مسئول در بخش صادرات زمینه ساز این حرکت عظیم است و اگر دولت توجه ویژهای را به این بخش داشته باشد می تواند نصاب جدیدی را درصادرات کالای غیر نفتی ثبت نماید. خدمات، تلاشها و حمایتهای مختلف معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری در سالهای اخیر باعث رشد فزاینده حوزه ساخت داخل شد و امید می رود این خدمات با قوت بیشتر ادامه یافته و با توجه به تعداد بالای شرکتهای دانش بنیان بخش ماشین سازی و قطعه سازی این انتظار وجود دارد که این معاونت با ایجاد پاویون های توانمند در نمایشگاههای بین المللی زمینه صادرات فناوری های ایرانی را بیش از پیش فراهم نماید. بنده به عنوان کوچکترین عضو حوزه ساخت داخل در کشور مطمئن هستم که در آینده بسیار نزدیک صادرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ایرانی رقم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص خواهد داد.
محمد عبادی
عضو هیات مدیره
ماشین سازی ایران مجال رشد و پیشرفت زیادی داشته و خواهد داشت. مسئله اصلی اما بحث خودباوری است که متأسفانه با برنامههایی که چیده شده بود، خودباوری و انگیزه از صنعت ماشینسازی گرفته شد. خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد بودیم که خودباوری دوباره به این صنعت بازگشته است و من به جرئت میتوانم بگویم تا 10 سال آینده ماشینسازی ایران حرف برای گفتن خواهد داشت و در دنیا شناخته خواهد شد. اگر ماشینسازی اروپا در رده اول و بعد از آن ماشینآلات ترکیهای قرار داشته باشند، قطعاً ایران پتانسیل قرارگیری بین این دو را داشته و امیدوارم این مهم هر چه زودتر محقق شود.
امیر مقدم
عضو اصلی هیات مدیره
هنر ماشین سازی در هر صنعت وصنفی به صورت یک الزام وضرورت در آمده و در صنعت نساجی نیز این نیاز شدیداً احساس میشود. ماشین سازی زمانی به یک هنر تبدیل میشود که از 4 رکن اصلی خودش پیروی کند که شامل 1- جذب کلیه ایده های موجود در صنعت و دستگاههای ساخته شده توسط شرکتهای صاحب تکنولوژی، 2- طراحی قطعات به صورت کامل و بررسی های لازم از نظر چگونگی ساخت و تحلیل مواد اولیه مصرفی، 3- اجرا و مونتاژ قطعات ساخته شده و رفع عیوب اساسی و ظاهری و 4- توجه به زیبایی در ساخت و نتیجه گیری از کارآمد بودن محصول تمام شده است. در واقع به ماشین سازی به صورت یک صنعت اساسی باید نگریست تا هم محصول بهتر و هم تولید بالاتری و با کیفیت پدید آید؛ اما در روند این فرآیند به مشکلات بسیار زیادی برخورد خواهیم کرد که اجازه برابری در کیفیت را از صنایع کشور عزیزمان گرفته که به تعدادی از آنها اشاره میکنم و امیدوارم که مسولین ذیربط نسبت به رفع آنها اقدام لازم را مبذول نمایند. کمبود ابزارهای سخت افزاری از لحاظ ساخت وساز قطعات به صورت انبوه ، کمبود مواد اولیه و قطعات استاندارد با کیفیت، عدم تکرار پذیری مواد اولیه مثل آهن و استنلس استیل و غیره و در نهایت عدم ثبات قیمت لوازم مصرفی که عمدتا وارداتی هستند. با این وجود تمام عزیزانی که در زمینه صنعت ساخت مشغول هستند قادر به محاسبه هزینه تمام شده دقیق نبوده و گاهی اوقات منجر به ضررهای مالی قابل توجهی خواهد شد. به علاوه، عدم حمایت دولت از واحدهای خصوصی تولید ماشین آلات باعث کندی تولید ماشین آلات می گردد و تحریمهای موجود نیز به عنوان یک مانع جدی در امر صادرات است و امید می رود مسئولین ذیربط با برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق امکان صادرات ماشین آلات و قطعات صنایع نساجی را بیش از پیش فراهم آورند. به امید روزهای بهتر برای صنعت کشور عزیزمان.